dimarts, 30 de novembre del 2010

Els alumnes nouvinguts del municipi d'Eivissa visiten Dalt Vila i l'Ajuntament



En aquest enllaç podeu veure una presentació amb imatges de la visita teatralitzada per Dalt vila i l'Ajuntament:
http://midd.me/lcbz

dilluns, 29 de novembre del 2010

Diccionaris en línia

A Edu 365 trobareu el diccionari català-amazic,organitzat per temes i que permet buscar les paraules i sentir-les en ambdues llengües:

screen-shot-2010-10-28-at-125544

AISA Hiztegia. Diccionari visual en línia de vocabulari bàsic en basc, castellà, francès, anglès, àrab, berber (amazic) i xinès.
http://mailserver.lanabes.com/AISA2//
L'Aula d'acollida de Rubí n'ha fet la traducció en català amb el Google Traductor. D'aquesta manera també es pot treballar en català.
Google Google Traductor

dissabte, 27 de novembre del 2010

Jornada Espiral 2010: Tendències emergents en educació TIC-TAC

Seguint per internet la Jornada Espiral 2010: Tendències emergents en educació TIC-TAC, especialment interessant va ser la ponència de Núria Alart Guasch, professora de secundària:
La Multitasquesweb (MTW), proposta didàctica per al desenvolupament de les competències bàsiques dels currículums actuals. Es tracta d’una estratègia d’ensenyament-aprenentatge que utilitza recursos de la web. Aquesta nova eina didàctica proposa un treball flexible, motivador i interdisciplinar, donant un gran reconeixement i valor educatiu a totes les àrees del currículum, les competències bàsiques i les múltiples intel·ligències.
Exemples de multitasquesweb:
Ens emocionem: https://sites.google.com/site/mtwensemocionem/
Quin cotxe em compro? https://sites.google.com/site/vehiches/
Quins són els vostres aliments preferits?:
https://sites.google.com/site/alimentspreferits/home

Un dels recursos que proposa és l'ús del Portafoli. aquí teniu una plantilla per crear un portafoli:
https://sites.google.com/site/portafoliplantilla/

Aquí teniu la presentació que oferí:


Un altra experiència innovadora que es va presentar va ser:
Facebook en el aula: una experiencia de roleplaying, a càrrec de Sònia Martínez Domene.
Aquesta ponència tractà sobre la realització d'un projecte a l'aula utilitzant una xarxa social com és Facebook. El projecte va consistir en la preparació d'una antologia poètica de la Generació del 27 amb un grup d'alumnes de 4t d'ESO. Per això es va proposar la creació d'un grup a Facebook, anomenat "Generació del 27", on cada alumne va donar vida a un escriptor. En aquest canvi de rol es va simular com es relacionarien els membres d'aquest grup si visquessin en l'època actual i treballaven col·laborativament per seleccionar, comentar i editar els seus propis poemes. El producte final, la antologia poètica, es va publicar en format digital a Issuu.

Aquí teniu un resum de les ponències que es presentaren:
http://ciberespiral.org/index.php/ca/noticies/27-comunicacio/152-abstracts-de-les-ponencies

dimecres, 24 de novembre del 2010

25 de novembre. Dia contra la violència de gènere

Vídeo preparat pel professor Ramon Barlam per treballar aquest tema a classe.



En aquest enllaç podeu entrar al seu bloc d'aula i veure els treballs que els alumnes han fet sobre la violència de gènere:
http://ao-calgravat.blogspot.com/

dilluns, 22 de novembre del 2010

Convivència intercultural i educació antiracista

Els passats 18 i 19 de novembre se celebrà a Girona el Setè Simposi: Llengua, educació i immigració. En aquesta edició els organitzadors es proposaren abordar la qüestió de la convivència intercutural i l´educació antiracista.
Els companys de l'ESADI d'Eivissa i Mallorca, Jordi Escandell i Joana M. Martorell, hi participaren amb aquesta comunicació que dóna a conèixer en què consisteix la feina de l'Equip de Suport d'Atenció a la Diversitat i Interculturalitat (PAIRE).

  Us podeu descarregar els documents que us interessin al web Atenció a la Diversitat:
http://www.caib.es/govern/organigrama/area.do?coduo=216294&lang=ca

dissabte, 20 de novembre del 2010

Material per a l'alfabetització en català

Aquest material de Luïsa Carretero està pensat per persones no alfabetitzades en cap llengua i que estiguin aprenent català. Sorgeix de la necessitat de realitzar un treball sistemàtic de les diferents grafies i tractar de solucionar, de mica en mica, les mancances i deficiències, que presenta l'alumnat que ha anat aprenent de forma autodidacta.
 

divendres, 19 de novembre del 2010

El Pla d'Acollida com a eina per a l'Educació Intercultural

Na M. Lourdes Arbona, companya de l'ESADI de Mallorca, ha preparat aquesta presentació que us adjuntam per al seminari "Atenció a l'alumnat nouvingut des de l'escola inclusiva" que es fa a Mallorca. La informació que s'hi recull és molt completa i aclaridora.



També us adjuntam aquest model per a la revisió del Pla d'Acollida:


Model per a la revisió del Pla d'acollida

dimecres, 17 de novembre del 2010

Marc europeu comú de referència per a les llengües: aprendre, ensenyar, avaluar

La traducció i l’adaptació al català del document Common European Framework for Languages: Learning, Teaching, Assessment, elaborat pel Consell d’Europa, va ser impulsada pels governs d'Andorra, Catalunya i les Illes Balears com un dels objectius de l’any 2001, Any Europeu de les Llengües, seguint la recomanació del mateix Consell d’Europa de fer-ne traduccions a tantes llengües com fos possible per contribuir de manera més eficaç a la difusió dels continguts i a promoure’n l’ús.
L’objectiu d’aquest document és proporcionar unes bases comunes per a la descripció d’objectius, continguts i mètodes per a l’aprenentatge de llengües de manera que els cursos, els programes i les qualificacions descriguin d’una manera exhaustiva el que han d’aprendre a fer els aprenents de llengua a l’hora de comunicar-se i quins coneixements i habilitats han de desenvolupar per ser capaços d’actuar de manera efectiva.
En aquest document no hi trobareu ni respostes ni solucions concretes a qüestions o problemàtiques concretes. Hi trobareu plantejaments i anàlisis però no respostes. La finalitat del marc no és prescriure ni tan sols recomanar un mètode de treball concret, sinó presentar diferents opcions i convidar l’usuari a reflexionar sobre la seva pràctica habitual i ajudar-lo a prendre les seves pròpies decisions.
Clica en aquest enllaç per accedir-hi: Marc europeu comú

Treballem l'avaluació competencial. Criteris d'avaluació i indicadors

En aquesta presentació la professora Núria Alart ens dóna una sèrie d'indicacions sobre l'avaluació de les competències de l'alumnat:
Avaluacio competencial 2010

dimarts, 16 de novembre del 2010

Informe individual de l'alumne/a NESE

Alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu associades a la seva incorporació tardana al sistema educatiu espanyol (AIT).

L’alumnat que s’incorpora tard al sistema educatiu espanyol amb desconeixement de la cultura i d’alguna de les llengües de les Illes Balears es considera alumnat NESE (Necessitats Específiques de Suport Educatiu).
Quan l'alumne/a està escolaritzat a qualsevol curs a partir del 2n cicle de primària fins al final de l'Educació Secundària Obligatòria s'ha de considerar de necessitat específica de suport educatiu, i així es farà constar al GESTIB, durant dos cursos escolars com a màxim, termini adequat per acabar amb un suport lingüístic de caire intensiu i passar a una altra tipologia de suport lingüístic ordinari, si cal.
* L'alumnat provinent d'altres comunitats autònomes, amb escolarització normalitzada a la seva comunitat autònoma d'origen, que presenta desconeixement de la llengua catalana i que no du associada una problemàtica social o econòmica no es considera alumnat NESE, malgrat pugui ésser candidat a un suport educatiu.
Tota la informació sobre l'alumnat NESE (informe i criteris per a la introducció de dades al GESTIB) la trobareu al web d'ATENCIÓ A LA DIVERSITAT de la Conselleria d'Educació i Cultura (DGIFP).
Aquí teniu l'informe NESE que s'ha d'omplir per aquest l'alumnat:


dilluns, 15 de novembre del 2010

La festa del xai - Aid El Adha o Aid El Kebir

Més informació en aquests enllaços:
http://caire-ef.blogspot.com/2009/11/la-festa-del-xai.html

Bloc Receptes de cuina del Marroc

La Festa del Xai (Col·legi Cor de Maria Sabastida de Barcelona)

Models informes avaluació alumnat nouvingut



En aquest enllaç trobareu diferents models d'informes d'avaluació i butlletins per a l'alumnat nouvingut de l'Aula d'Acollida:
INFORMES AVALUACIÓ
Documents (Aula Acollida IES Agustí Serra de Sabadell)
L'Aula d'Acollida


El CAREI (Centro Aragonés de Recursos para la Educación Intercultural) ha elaborat aquests butlletins bilingües en diferents llengües que poden ser útil per a les famílies nouvingudes que desconeixen la llengua:


Boletín primaria
ZH
RO
RU
AR
FR
EN
PT
BG
PL
WL
Boletín secundaria
ZH
RO
RU
AR
FR
EN
PT
BG
PL
WL

A partir del model de butlletí de secundària del CAREI, aquí teniu aquest altre model en català:

dissabte, 13 de novembre del 2010

Recursos TIC

Recursos TIC (CEIP Sant Cristòfol):
http://xtec.cat/ceipsantcristofol/aacollida/aacollida.htm

- Recull de Recursos TIC per treballar les diferents unitats de programació de l'Aula d'Acollida


- Recull de Recursos TIC per treballar temes de MATEMÀTIQUES a l'Aula d'Acollida


- Recull de Recursos TIC per treballar temes de MEDI a l'Aula d'Acollida



- Recull de Recursos TIC per al professorat de l'Aula d'Acollida



divendres, 12 de novembre del 2010

Biblioburro

El Biblioburro és un projecte de biblioteca ambulant a Colòmbia que fa arribar llibres als nens de les diferents escoles. Tot va començar quan un mestre es va adonar que els seus alumnes no podien fer els deures per falta de llibres. Aleshores va decidir portar-los els llibres a casa seva el cap de setmana en un burro. El projecte ha crescut molt des de llavors. Bon vídeo per comentar a l'aula.

dijous, 11 de novembre del 2010

Dossier per a les Comissions de Normalització i Acollida Lingüística

L'equip EINA de Menorca ens dóna a conèixer aquest Dossier per a les Comissions de Normalització i Acollida Lingüística dels centres.

dimecres, 10 de novembre del 2010

Estratègies per atendre la diversitat a l'aula ordinària. Metodologies i recursos aplicats a les C. Socials

Aquí teniu la presentació de la intervenció de la professora Montserrat Alsius sobre metodologies i recursos per atendre la diversitat dins l'aula des de l'area de C. Socials, dins del Seminari "De l'Aula d'Acollida a l'Aula Ordinària".

A la 2a part de la sessió els assistents al Seminari vam realitzar un Taller de Glogster. Podeu veure en què va consistir la pràctica clicant en aquest enllaç:
http://montse.quintasoft.net/taller/pag_glogster.htm
Gràcies Montserrat per compartir la teva experiència i recursos: "Compartim dificultats, compartim les solucions..."

Vídeo amb entrevistes que ens faran pensar

Aquí teniu sis entrevistes a persones rellevants de la cultura catalana sobre la seva visió sobre l'ús social del català. Patricia Gabancho, Miquel Calçada, Vicent Sanchis, Fèlix Riera, Sebastià Alzamora i Muriel Casals, els quals parlen des de la seua experiència i ens donen bons consells.

dimarts, 9 de novembre del 2010

VEUS LECTURES. Publicacions de l'Abadia de Montserrat

Col·lecció d'obres de ficció originals, graduades en tres nivells corresponents als del Marc Europeu Comú de Referència per a les llengües del Consell d'Europa (A1, A2, B1). Els textos són accessibles a cada etapa de l'aprenentatge, ja que tant els objectius de lèxic i de gramàtica estan estrictament controlats i dosificats. Totes les narracions van acompanyades d'un CD, eina molt útil per treballar la pronunciació i l'entonació.

dilluns, 8 de novembre del 2010

Voluntariat lingüístic

Els alumnes de l'IES La Serreta de Rubí comparteixen converses:
http://www.scribd.com/full/41545626?access_key=key-1kfmekc84x9sbcr4trv2



COMPARTIM CONVERSES. 10 sessions de conversa a l’institut amb el llibre Viure a Catalunya. Vocabulari en imatges. CNL Terrassa i Rubí, guia per a les parelles lingüístiques per encetar converses: http://www.box.net/shared/tyt0on48q5

diumenge, 7 de novembre del 2010

Bloc Seminari "De l'Aula d'Acollida a l'Aula Ordinària"

Aquí teniu l'enllaç amb el Bloc del Seminari "De l'aula d'Acollida a l'Aula ordinària"http://acollidaalumnatnouvingut.blogspot.com/

Adaptacions del Currículum: Recursos per al Professorat







Aula Recursos de Educación compensatòria
http://compensatoria.iespana.es/


Recursos per al professorat extrets del bloc Mis primeras semanas en el Aula de Enlace
(en castellà):



dijous, 4 de novembre del 2010

Proves d'avaluació multilingües per a l'alumnat nouvingut: EMULEX, CAREI, EDUCASTUR

Pel bloc Mis primeras semanas en el Aula de enlace coneixem aquests recursos multilingües per a l'avaluació de l'alumnat nouvingut:

(Lidia Cobos Sánchez, José Manuel García Argüello i Vanesa Sánchez Rojo). Proves d'avaluació en àrab, búlgar, xinès, crioulo, ewe, francès, fular, hongarès, anglès, italià, mandinga, polonès, portuguès, romanès, rus, ucraïnès i wòlof) para evaluar les competències i habilitats  de l'alumnat estranger d'Educació Primària i Secundària.
http://www.juntadeandalucia.es/averroes/html/adjuntos/2008/04/30/0001/menuprinc.html 

Altres proves d'avaluació multilingües:


DESCOBREIX LA NOVA MÚSICA EN CATALÀ

Malgrat viure un gran moment pel que fa a qualitat, la música en català pateix un desconeixement abundant per part del públic general.
Molta gent encara associa la música en català al "Rock Català", que va estar molt bé, però ja és hora de passar pàgina i obrir els ulls davant del nou panorama de grups i cantautors en català: Antònia Font, Mishima, Manel, Pau Vallvé, Sanjosex, Mazoni, La Brigada, Anna Roig i l'ombre de Ton Chien, Cesk Freixas, Pau Alabajos, Maria Coma, Roger Mas, Els Amics de les Arts, El Petit de ca l'Eril, Joan Miquel Oliver i un llarg etcètera.
La música en català viu un gran moment i la majoria de la població és aliena al fenomen! Donem a conèixer els nostres grups!
En aquest enllaç podràs gaudir dels videoclips dels nous grups que vénen pegant fort.
També són al Facebook. Aquí us presentem un grup de joves que es diu: Acció Festiva.

dimecres, 3 de novembre del 2010

La Xina, protagonista del "D'aquíd'allà" de novembre

La Xina, protagonista del "D'aquíd'allà" de novembre
Després de la programació dedicada al Marroc (setembre) i a l'Equador (octubre), novembre és el mes de la Xina al canal 33 de Televisió de Catalunya. Pel·lícules, reportatges, documentals, entrevistes i debats tenen com a protagonistes, al llarg d'aquest mes, la comunitat xinesa, la seva cultura i el seu país de procedència.
Amb el projecte "D'aquíd'allà", el canal 33 vol compartir el seu espai amb les noves comunitats que conformen la nostra societat actual. Per això, el canal 33 s'acosta a la Xina, entre el 30 d'octubre i el 5 de novembre, amb un ampli ventall de programes.

Ponència interessant

El proper dimecres 10 de novembre a les 16.30h. al CEP d'Eivissa i dins del Seminari "De l'Aula d'Acollida a l'Aula Ordinària" tindrà lloc la ponència de la professora Montserrat Alsius. Aquesta ponència és oberta a tot el professorat interessat, encara que no estigui inscrit al seminari.
Montserrat Alsius és llicenciada en història i ha treballat des de la seva època d'estudiant a l'ensenyament, donant classes de català durant uns quants cursos i després de ciències socials. Al llarg d'aquests anys ha treballat algun curs a l'escola privada i a l'escola pública des del curs 82-83 fins al 2009/10, curs en què es jubila. Els primers cursos va estar a primària i a partir del 83-84 a secundària. El curs 2004-05 va tenir una llicència d'estudis, que li va permetre elaborar una pàgina web, i durant 2 anys va ésser assessora LIC (llengua, interculturalitat i cohesió social). És en aquests anys, sobretot, que entra en contacte amb aules d'acollida i en general amb la realitat dels nouvinguts, i que comença a elaborar alguns materials per aquest alumnat per a l'aula ordinària.
Aquest curs, el primer de la seva jubilació, està col·laborant amb el departament d'educació en l'elaboració de materials de ciències socials de 1r d'ESO per treballar amb TIC.

Desenvolupament de la sessió:
4 blocs:
Intervenció més teòrica ( tot i que la majoria de coses que exposarà intentarà que siguin el més pràctiques possible )
1. Planificació, estructuració de les classes, continguts i metodologia utilitzant les TIC. Alguns exemples d'adaptació de materials per alumnat nouvingut i alumnat en general .
2. Criteris a tenir en compte a l'hora d'adaptar materials. Selecció d'objectius i continguts. Exemplificació d'unitats adaptades. Alguns recursos TIC
Treball pràctic
3. Preparació ( 3 o 4 persones ) en grup de l'adaptació d'un tema ( o apartat d'un tema )
4. Presentació per part de cada grup del treball preparat.
Tots els exemples que presentarà de materials adaptats són de C. Socials, n'hi ha de primària i de secundària, però sobretot de 1r cicle d'ESO, que és del cicle on té més experiència, tot i que la filosofia aplicada és vàlida per a qualsevol matèria.
L'apartat de treball pràctic és realitzarà a l'aula d'ordinadors.

dimarts, 2 de novembre del 2010

II Premi d'Innovació Educativa APREP

L'APREP presenta la nova convocatòria del Premi d'Innovació Educativa APREP. 
L'APREP vol donar suport als docents de les nostres illes que treballen per aplicar metodologies renovades, on l'alumne passa del tradicional rol passiu a un rol actiu i central en el qual troba la motivació per aprendre i construir el seu propi coneixement.

Escolta el text que escrius

Us presentam aquest interessant recurs TIC perquè els alumnes puguin sentir com es pronuncia el text que escriuen: Text-to-speech. SITE PAL
http://www.oddcast.com/home/demos/tts/tts_example.php?sitepal

Nouvinguts a les Ciències Naturals. 1r ESO

Un dels grups de treball del Seminari "De l'Aula d'Acollida a l'Aula Ordinària", format per Jordi Renard, Imma Banacloche i Melissa Sànchez, ha creat aquest bloc per facilitar l'aprenentatge de les C. Naturals a l'alumnat nouvingut mitjançant les noves teconologies.
Des d'aquí felicitam aquesta iniciativa.
Hi podeu accedir en aquest enllaç:
http://jordiccnaturals5.blogspot.com/